Jumaat, Januari 28, 2011

Imbauan Ke-17: Ceritera


Perkongsian bestari: di pekan Hamaotsu, Otsu, Shiga.
Jalan raya dan jalan kereta api.



Keutamaan. Di Lapangan Terbang Haneda.



Iklan di atas jalan. Di Taman Ueno.

Selasa, Januari 25, 2011

Imbauan Ke-16: Sikap

Kira-kira 10 tahun yang lalu, saya berpeluang menyertai Bengkel Bercerita di Kuala Lumpur. Bengkel berbayar selama tiga hari itu dikendalikan oleh seorang tokoh wanita dari Jepun. Peserta dalam 25 terdiri daripada pengurus tadika, editor, pensyarah, pendidik, penulis dan ibu bapa.

Hari pertama terasa amat singkat. Ceramah dan tunjuk cara disisipkan dengan jenaka dan cerita rakyat berunsur kecindan yang menghiburkan tetapi bermanfaat. Hari kedua, saya sampai 15 minit sebelum waktu bengkel. Baru tiga orang yang hadir. Tepat jam 8.30 penceramah terus memulakan bengkel. Jam 9.00, 20 sahaja yang hadir.

Dalam senyuman dan sesekali bersulam tawa mesra, beliau bertanya, "Kenapa lambat?"

Ada suara menjawab, "Jalan sesak."

Penceramah bertanya lagi, "Sekarang, lihatlah di atas meja tuan puan. Lihatlah di sekitar, atas lantai, atas kerusi kosong..."

Banyak yang menjawab, "Sampah bertaburan."

Si mulut gatal menyambung, "Tak ada bakul sampah."

Penceramah masih tersenyum manis meneruskan bicara. "Kami dididik untuk bertanggungjawab akan masalah sendiri. Lihat," kata beliau sambil meronyokkan saki-baki guntingan kertas dan kain perca yang sempat diambil dari atas meja.

Bahan tersebut diangkatnya tinggi paras kepala, lalu dimasukkannya ke dalam saku kot hitam yang dipakainya. Banyak yang tergamam dan saling berpandangan.

"Ini sampah kita, kita yang mesti membuangnya. Ini bengkel kita, kita yang mesti mematuhi jadual pelaksanaannya. Kita mesti hadir setengah jam sebelum majlis...Ini semua masalah sikap." Tawanya berderai dan panjang. Namun, banyak perasaan terhiris sembilu kenyataan, mungkin.

Di sini, bandar raya, lebuh raya, pasar raya, stesen kereta api, stesen bas, taman perumahan dan kawasan orang ramai bersih dan nyaman. Puspa yang pelbagai warna dan bentuk masih kembang, elok. Tong-tong untuk jenis sampah yang berlainan benar-benar dimanfaatkan. Sudut perokok pun kemas, teratur. Semuanya kerana sikap.

Salam takzim.

Isnin, Januari 17, 2011

Imbauan Ke-15: Menghargai Warisan Bangsa


Muzium Kebangsaan Kyoto, Jepun

Muzium Kebangsaan Kyoto, kukunjungi baru-baru ini,
Sempena Pameran 'Spirit of Brushes and Ink',
Dari 8 Januari hingga 20 Februari,
Tentang warisan silam yang bernilai tinggi.

Perayaan 50 tahun sumbangan koleksi,
Ueno Seiichi anak tokoh ternama, Ueno Riichi,
Agar menjadi tatapan generasi demi generasi,
Hebatnya lukisan dan kaligrafi China yang diwarisi.

Sebanyak 163 manuskrip, lukisan dan buku,
Serta cap mohor lama disertakan di situ,
Sejak Dinasti Song (960 - 1279) dahulu,
Dikaji dan dipelihara selalu.

Antaranya 76 surat, karya sastera dan kaligrafi,
Juga 87 hasil lukisan yang meruntun hati,
Tercipta daripada pemikiran yang tinggi,
Melalui berus dan tinta penuh seni.

Selain menikmati buah tangan peninggalan zaman,
Teruja dan tergugah melihat rakyatnya yang datang,
Berduyun-duyun muda tua, sekeluarga dan berpasangan,
Membaca dan meneliti dengan minat dan kesungguhan.

Negaraku juga amat kaya dengan pelbagai warisan,
Semuanya unggul dan menjadi kebanggaan,
Mari lestarikan, martabatkan dengan penuh kekaguman,
Jadikan asas pembinaan bangsa yang lebih gemilang.

'Apabila kita tidak berdaya lagi untuk mengubah sesuatu situasi, kita tercabar untuk mengubah diri kita sendiri.' -Viktor Frankl

Ahad, Januari 16, 2011

Imbauan Ke-14: Kedai Buku

Saya selalu mengidam untuk mengunjungi kedai buku yang besar-besar. Meski datang untuk kali kedua atau ketiga, saya tidak pernah berasa jemu. Di sinilah saya dielus dan diuliti ketenangan, keselesaan serta dijengah ilham yang beraneka.

Yang saya terkam dahulu ialah bahagian buku kanak-kanaknya. Di Tokyo, Kyota dan Haneda kedai buku yang besar mempamerkan beberapa rak panjang buku kanak-kanak Jepun yang pelbagai jenis dan format serta amat mengujakan.

Di kawasan sekitarnya disediakan beberapa meja empat segi sama yang kecil. Di situ diletakkan permaianan lego, jigsaw, buku-buku kenderaan dengan bunyi dan lagu tertentu serta buku-buku kecil yang diminati oleh kanak-kanak (2 hingga 4 tahun).

Kawasan ini 'dipagari' beberapa set seti. Di sinilah pula kanak-kanak lain berdiri, duduk, berlunjur dan bersila. Mereka kusyuk membaca gambar, cerita atau menyingkap halaman buku.
Di sinilah, ibu bapa memangku anak-anak yang masih kecil sambil membacakan gambar, bercerita atau berbual-bual dengan mereka. Dan di sinilah juga ibu-ibu muda sambil membelai bayi yang di pangkuan, berkisah tentang buku, dalam keriangan dan kesungguhan.

Semuanya amat memanfaatkan detik-detik bersama-sama buku. Mereka mematuhi 'peraturan' ketika di kedai buku!

Saya terkelu melihatkan mereka bersama-sama buku. Mudah-mudahan cucu-cucu saya pun begitu...

Surah Ibrahim (24): 'Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan iaitu, kalimah yang baik bagai pohon yang baik; pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.'

Selasa, Januari 11, 2011

Imbauan Ke-13: Mengerti



Sesekali di sini
tergugah bermuhasabah
mengenal diri.




Waktu pun menepati
janji-Nya seluruh
mengerti.




Ya, Rabb
ingatkan hamba selalu
amanah tanggungjawab!

Isnin, Januari 10, 2011

Imbauan Ke-12: Budaya Membaca

Ketika di sekolah menengah, guru-guru saya sering memotivasi pelajar-pelajar agar cinta akan tabiat membaca. Apabila berpeluang mengikuti Program Pertukaran Belia-Malaysia ke Kanada selama tiga bulan (1972), saya berasa kagum melihatkan budaya membaca dalam kalangan masyarakat di sana. Dan kini, saya lebih kagum, teruja dan mengerti. Masyarakat yang cinta dan prihatin akan ilmu dan pengalaman serta bijak menguruskan masa dan peribadi sinonim dengan budaya membaca.

Kita maklum bahawa masyarakat maju membaca di mana-mana sahaja. Amat benar. Mereka membaca ketika menunggu giliran membeli tiket, menaiki bas, kereta api dan kapal terbang, menemani anak-anak bermain-main, menunggu isteri membeli-belah di pasar raya, menunggu suami berurusan di mesin automatik dan di mana-mana sahaja.

Mereka juga membaca sambil duduk atau berdiri di dalam kenderaan. terutamanya kereta api laju, shinkansen. Mereka membaca sambil menemani anak-anak yang turut bermain dan membaca di kedai-kedai buku yang besar. Mereka juga membaca ketika di dalam lif. Dan mereka juga membaca ketika turun naik tangga bergerak!

Apakah yang mereka baca?
Nampaknya, tabiat membaca telefon bimbit menyaingi tabiat membaca bahan bacaan yang normal seperti surat khabar, buku dan komik. Namun, hal ini sedemikian hanya dalam kalangan remaja. Yang lain masih mengamalkan membaca novel, buku akademik, majalah dan akhbar.
Malah, oleh sebab shinkansen lengkap dengan meja tulis juga untuk meletakkan makanan, banyak penumpang turut menyudahkan tugasan dalam perjalanan.

Kami pernah menaiki shinkansen dari Tokyo ke Kyoto jam 5.30 pagi. Dalam masa dua jam lebih itu, penjawat awam dan swasta selesa sekali menyelesaikan tugasan seperti menyemak kertas kerja, memeriksa buku, mencatat penyata kewangan dan menulis diari pejabat. Mereka benar-benar menghayati kegiatan masing-masing sehingga dapat 'memisahkan' dunia luar dengan tumpuan peribadi. Sikap demikian sudah sebati di dalam diri mereka.

Bilakah masyarakat di Malaysia mampu bertabiat sedemikian?

'Bangsa Berjaya Bangsa Membaca'
'Bangsa Berjaya Bangsa Yang Mengamalkan Manfaat Daripada Pembacaannya'

Surah Az-Zumar (9) : ["Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.]

Rabu, Januari 05, 2011

Imbauan ke-11: Pesona Buku



Seperti biasa, jika kami ke pusat beli-belah, kedai buku yang kami cari dahulu. Bahagian buku kanak-kanak yang mula-mula saya terpa.

Sejak kebelakangan ini, mekar amat rasa keterujaan dan kekaguman akan buku kanak-kanak di Jepun di sanubari.

Semakin dilihat dan dibelek , semakin dinikmati dan dihayati, kian memikat dan memukau pesona buku yang dikhaskan untuk generasi pelapis ini. Buku kanak-kanak mereka amat kreatif dan interaktif.

Pada saya, pesona buku kanak-kanak mereka menyerlah kerana faktor-faktor yang berikut.

  • Saiz; pelbagai - kecil, sederhana besar, berkulit keras. Banyak buku besar berkulit keras.
  • Bentuk; pelbagai - bulat, bujur, seperti bakul, bunga, rama-rama, muka kucing, buah-buahan, kenderaan dan bentuk lain yang sesuai tema.
  • Ilustrasi; cantik, menarik, 'hidup' pada mata dan fikiran kanak-kanak
  • Warna; pelbagai - terang, banyak dan lembut, banyak,
  • Cerita/Kandungan; pelbagai - malar segar, luas dan luwes - tradisional dan moden; mengeksploitasi imaginasi dan kreativiti, adunan ilmu dan nilai murni secara halus, tambah kosa kata,
  • Gaya Penyampaian; menarik, berkesan, menghiburkan, tidak terlalu didaktik,
  • Kesan bunyi; disisipkan dalam bentuk cakera padat video, bersesuaian dengan cerita dan bentuk,
  • Interaktif; dibaca, dimainkan, dilagukan serta dilakonkan mengikut cakera padat video, ditokok-tambah dengan bahan yang disediakan; dipelbagaikan contoh, sebagai buku bacaan dan juga panduan membuat origami,
  • Pilihan beraneka, menggugah minda dan perasaan.
  • Berusaha menjadikan buku kanak-kanak 'luar biasa' sebagai umpan untuk membudayakan ilmu demi pembinaan insan cemerlang.
Nasihat Saidina Ali ibni Abi Talib; Ilmu adalah lebih baik daripada kekayaan. Kekayaan harus dijaya, sedangkan ilmu menjaga kamu.

Salam takzim.