Selasa, April 10, 2012

Titipan ke-22: Bermula dengan Kanak-kanak (1)

Pendidikan untuk generasi baharu sebenar-benarnya bermula lebih awal. Ketika pertama-tama pasangan teruna dara berhasrat untuk mendirikan rumah tangga dan membina keluarga bahagia, pendidikan bakal zuriat sudah dirancang mengikut syariat agama.

Bermula dari situlah diteliti dan dihalusi setiap langkah agar hasrat menjadi hamba dan khalifah-Nya, dapat dilunasi dengan bijaksana dan mengikut landasan Islam.

Anak ibarat kain putih yang bersih. Mereka perlu kita didik dan asuh agar mengenal dan mengetahui hakikat ketuhanan sebagai asas tauhid yang kukuh. Sebelum berumur tujuh tahun, mereka penyerap segala-sagala yang diterapkan oleh kedua-dua ibu bapa, ahli keluarga, masyarakat serta persekitaran mereka. Lantas, jika aura dan aroma alam di seputar mereka positif, optimis dengan hala tuju duniawi dan ukhrawi yang pasti, ke situlah mereka pergi, insya-Allah.

Daripada pemikiran inilah terjana idea untuk melaksanakan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Puisi Kanak-kanak, 7 April 2012 yang lalu, mengikut keupayaan yang dipinjamkan-Nya kepada saya. Terima kasih, ya Rabbi...

Selasa, 18 Jamadilawal 1433/10 April 2012

1 ulasan:

Hafizi Tajuddin berkata...

Harap puan boleh catatkan komentar dalam artikel saya yang terbaru 'ibu bapa'. Terima kasih. Blog saya: http://hafizitajuddin.blogspot.com