Rabu, Mei 30, 2012

Titipan yang ke-24

Alhamdulillah, Memoir Kuasa Kata: dari  lisan mengalir ke lautan aksara yang sempat menyentuh hati nurani pengongsinya, memantulkan pelbagai reaksi. Saya sudah bersiap siaga dengan kemungkinan-kemungkinan yang enak dan menyelerakan atau yang sebaliknya.

Allah Maha Perkasa dan Maha Penentu. Ketika beberapa bulan menemani anakanda bongsu di Negara Matahari Terbit (2010-2011) saya diberikan-Nya masa untuk mencantum-cantumkan cebisan kisah yang terpisah-pisah.
Aura di Jepun yang terasuh dengan nilai kekeluargaan yang erat berkasih sayang dan pendidikan yang menyeluruh terutama dari sisi pembacaan dan penglahiran bakat dalam kalangan kanak-kanak amat mengujakan.

Pada pertengahan 2012, akhinya, draf pertama wujud dengan judul sementara 'Mengharum Sukma'.Judul itu mekar dalam mimpi dan jaga, dalam zikir dan doa. Sebab utamanya tidak lain. Saya berhajat untuk mendedikasikannya kepada;
                    i) ahli keluarga terutama allahyarham suami Haji Salim Haji Taib (Agus Salim, SM Hata), allahyarham ibu (Hajah Rimpun Ahmad) dan allahyarham abah (Haji Mohd.Yassin Tahir). Merekalah yang membentuk dan mengukir diri dan peribadi saya selama ini
                   ~ anakanda, menantu dan cucunda yang amat memahami dan terus membakar semangat  untuk berupaya meneruskan cita-cita dan impian. Hasrat itulah jua yang telah diwasiatkan oleh ayah dan datuk mereka itu. Hajat itulah yang terbaik, tiada pilihan.

                     ii) masyarakat umum, terutamanya golongan pendidik. Pendidik, sebenarnya bukan hanya di bilik kuliah/darjah. Sebenarnya, kita ialah 'cikgu' walau di mana. Justeru, pangalaman yang tepu dalam pelbagai bidang perlulah dimanfaatkan. Berkaryalah. Dengan meninggalkan hasil penulisan, pendidik hidup sepanjang zaman, buah fikiran dikongsikan dengan lebih luas, bermakna dan bijaksana. Pendidik-penulis perlu meluweskan peranan, tugas dan tanggungjawab demi dakwah dan ibadah, insya-Allah.
                     ~ penulis. Lorong yang kita tempuhi berliku dan berkerikil. Namun, dengan niat, usaha dan doa, Dia yang Maha Pemurah dan Pengasih. Akan ditunjukkan-Nya jalan yang mudah. insya-Allah.  
                     ~ semua pihak. Kalian dan kita semua amat perlu menjadi penjana kuasa kata yang  terbaik/wajar yang cemerlang. Kata berkuasa menjadi pendorong. Kata berkuasa membahagiakan persekitaran. Kata jua berkuasa sebagai penyambung nyawa!

Beberapa bulan, manuskrip saya arak ke sana ke mari. Allah menentukan jua. Saya mengambil keputusan untuk menerbitkannya sendiri..
Dan saya amat yakin, kata yang berkuasa di dalam sanubari bahawa tiada jalan mudah untuk melunasi tanggungjawab ini, saya gagahi lorong nan terbentang. Bulan bintang bergemerlapan!
Terima kasih kepada semua, terutama anakanda Nor Azzah (editor) yang menyuntikkan nilai tambah yang amat diperlukan. Kata bagai air yang mengalir, pelengkap takdir, perindah zikir!


Tiada ulasan: