Isnin, Julai 18, 2011

Titipan Kelima

Anak yang tahu asal jadinya
Yang tahu membalas guna
Duduk tahu akan dirinya
Tegak tahu akan maruahnya.

Alhamdulillah, saya diizinkan Allah ke Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Undang Musa Al-Haj, Kuala Klawang kerana ceramah 'Penulisan Kreatif Membentuk Jati Diri Pelajar' sebentar tadi. Perjalanan menempuh jalan Bukit Tangga yang baharu amat mengujakan. Gunung-ganang dan bukit-bukau menyajikan alam flora yang mengilhamkan. Udara harum menyegarkan.

Selain menyentuh faedah penulisan kreatif dan kesantunan bahasa, saya menunjuk contoh cara nyanyian puisi dan 'mestamu' (melodi sajak tanpa alat muzik). Sesi sejam setengah secara interaktif disulam pemberian cenderamata berupa buku dan wang tunai buat pelajar yang berdaya saing dan proaktif. Dan kebiasaan saya, saya memohon mereka memanggil saya 'mama' berdasarkan cerpen 'Mama' untuk KOMSAS tingkatan 2, tahun lalu. Langkah ini sebenarnya mewujudkan perasaan terlibat dan jelekit.

Ketika beredar, seorang pelajar lelaki yang segak, menghulurkan sesuatu. Pengakuan beliau yang amat telus menyebabkan air mataku titis ke dasar kalbu. Alhamdulillah!




Surah Az-Zumar ayat 9 yang membawa maksud, 'Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya, orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.'

Tiada ulasan: