Selasa, Ogos 16, 2011

Titipan Ke-11

Setelah usai solat Tarawikh pada malam Ramadan yang pertama, seseorang menegur, "Bila Cikgu ke IKIM? Saya suka dengar program tu."

Saya terpinga-pinga sesaat, sambil cuba memastikan soalan beliau. Lama baru saya menjawab, "Dua tiga bulan sekali...ke RTM." Sangkaan saya bekas anak murid saya itu ingin tahu hal Sari Bahasa di Negeri FM.

Setelah 15 hari berpuasa, di tempat dan suasana yang sama, seseorang menanyakan hal yang sama lagi. Sahabat saya itu mengulang soalannya apabila melihat saya tercengang-cengang sambil menelan wajahnya.

"OOOh, di IKIM tu Dr. Mohaya Muhamad. Bukannya saya."

Ada ketikanya, dunia terasa kecil sangat. Ada saatnya, bumi Allah ini luas amat...

Surah Ali-Imran ayat 8 yang bermaksud, 'Mereka berdoa dengan berkata, " Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat-Mu. Sesungguhnya, Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya."

Tiada ulasan: