Jumaat, Ogos 26, 2011

Titipan Ke-12

Perbualan dua orang sahabat cilik di beranda sebuah masjid menggugah fikiran dan perasaan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Anak Pertama: Wah, banyak nanti aku dapat duit raya. Ayah, Umi dan Nenek aku masing-masing beri seringgit sehari.

Anak Kedua: Aku pun macam tu juga. Emm, kau nak beli apa?

Anak Pertama: Aku nak belikan buku untuk Umi aku. Hari lahirnya pada Raya kedua! Kau nak beli apa?

Anak Kedua: Aku nak sedekahkan, nanti.

Anak Pertama: Kat siapa pulak?

Anak Kedua: Dah dapt duit tu, aku bawalah bila-bila jalan raya. Kat Mak Long, Mak Ngah dan Mak Tih, atau saudara-saudara lain, aku berilah.

Anak Pertama: Ehh, duit kita tu bukanlah banyak sangat...

Anak Kedua: Setiap sorang dapat seringgit pun tak apa. Yang penting kita ikhlas. Ustaz dalam tazkirah tu tadi cakap, rezeki tu milik Allah. Kita pinjam, je. Kau nak pahala akhirat nanti?

Anak Pertama: Nak, nak, nak. Lagi pun, masa puasa kita buat baik. Masa Raya, lagi baik punya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kepada keluarga, kerabat, sahabat dan semua yang sempat singgah di sini, saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya. Insya-Allah, Ramadan ini memberi kekuatan untuk kita meneruskan dan meningkatkan ibadah dan amalan secara tekal sehingga ke akhir kehidupan. Semoga Allah sentiasa melimpahkan petunjuk dan rahmat-Nya kepada kita. Amin.

Surah Luqman, ayat 16 yang bermaksud: Luqman menasihti anaknya dengan berkata, "Wahai anak kesayanganku. Sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) walaupun sebesar biji sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalas-Nya); kerana sesungguhnya Allah maha halus pengetahuan-Nya,lagi amat meliputi akan segala yang tersembunyi."

Tiada ulasan: