Rabu, November 03, 2010

Imbauan Keempat

'Keramahan dan kemesraan' yang mekar di sukma ketika menggunakan bas, lebih semarak apabila berada di stesen kereta api di NMT ini.
Banyak pendapat mengatakan bahawa untuk bergerak dari satu bandar ke bandar yang lain, kapal terbang lebih popular. Namun, perkhidmatan kereta api yang banyak, mudah, pantas dan menjangkau lebih banyak tempat, menjadikan keretapi amat disukai oleh masyarakat umum. Tambahan pula, kereta api laju atau 'shinkansen' di sini sudah tersohor dan menjadi kebanggaan rakyat Jepun. 'Shinkansen' bergerak selaju 350 kilometer sejam. Dari Tokyo ke Osaka (553 kilometer) hanya dua jam. Jika menggunakan kereta api biasa, perjalanan tersebut memakan masa 9 hingga 10 jam.
Walau bagaimanapun, budaya ramah dan mesra di dalam mana-mana keretapi tetap diutamakan. Budaya positif ini terasa sejajar dengan kehebatan stesen-stesen yang besar, canggih, bertingkat-tingkat, lengkap dengan pelbagai kemudahan serta pengendalian yang cekap berbantu teknologi terkini.
Di stesen-stesen yang sesak, cergas dan ligat, terutama pada masa puncak, riuh dengan pelbagai pengumuman. Ada makluman darihal ketibaan kereta api, jumlah koc, peruntukan koc untuk perokok dan bebas rokok, laluan-laluannya; kelewatan kereta api, sebab-sebabnya, jangkaan masa yang baharu; permohonan agar bersabar serta masa untuk bersiap siaga di tempat-tempat khas dengan beratur berdua-dua.
Banyak ketika, pengumuman secara langsung dan rakaman itu bertindan, apatah lagi ketika dua, tiga kereta api tiba serentak. Pengguna terpaksa lebih peka, teliti serta bertindak pantas agar tidak ketinggalan.
Sapaan yang mesra berterusan ke dalam koc, mempersilakan serta memaklumkan segala butir yang perlu diketahui oleh setiap penumpang. Makluman tetang destinasi, laluan, nasihat agar berhati-hati, koc yang bertandas dan bilik air dan sebagainya turut terpapar pada skrin pada bahagian atas setiap koc.
Pada masa-masa tertentu, pemandu keretapi juga mengingatkan hal-hal yang penting kembali. Dan seperti biasa, pada setiap perhentian setelah usai makluman utama, suara penghargaan dan ucapan terima kasih menjadi bekalan kepada penumpang. Semuanya menggunakan bahasa kebangsaan negara mereka. (Kereta api laju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Narita dan Kansai ada menggunakan dua, tiga ayat dalam bahasa Inggeris.)

Apakah kesan istimewa yang saya peroleh sebagai orang luar?

Saya berasa amat tersentuh akan 'keramahan dan kemesraan' yang mercup di mana-mana. Saya sedari amat, 'Lain padang lain belalang', 'Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung' dan yang utuh 'Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik di negeri sendiri'.
Namun, apabila mendengar, melihat dan merasakan sendiri aura, aroma dan nuansa yang terserlah daripada bangsa ini, saya sungguh terharu. Kepiluan menghunjam kalbu. Apakah nasib bahasa Melayu Bahasa Kebangsaan negaraku?

Rasa kecintaan dan kekaguman akan bangsa, negara dan bahasa itu yang membezakan kita!

Tiada ulasan: