Selasa, November 02, 2010

Imbauan Ketiga

Saya berasa sangat teruja akan 'keramahan dan kemesraan' dua pengangkutan awam, iaitu bas dan kereta api di Negara Matahari Terbit (NMT) ini.
Saya perhatikan di bandar, pekan dan kawasan pinggiran bandar, beberapa syarikat bas beroperasi mengikut laluan dan jadual yang dipersetujui. Pada setiap perhentian, ada papan tanda syarikat masing-masing yang mempamerkan jadual ketibaan bas pada hari-hari biasa dan hujung minggu.
Sebaik sahaja bas berhenti, pintu bahagian belakang terbuka dan kita disambut dengan suara makluman automatik tentang destinasi dan laluan bas. Ketika beratur naik, kita ambil tiket nombor perhentian yang terjelir pada kotak di tepi pintu.
Pemandu bersendirian, tiada pemandu kedua atau pemungut tambang. Bagaimana kita hendak tahu jumlah tambng kita nanti?
Pada bahagian hadapan di dalam bas terdapat skrin elektronik yang memaparkan nombor perhentian serta jumlah tambangnya berdasarkan destinasi penumpang .
Selain itu, kerahaman dan kemesraan turut terserlah dengan tersedianya tempat duduk khas untuk warga emas, orang kurang upaya dan ibu mengandung. Memang benar-benar bas mesra pengguna...
Setelah bas bergerak, suara makluman mengumumkan pula perhentian yang akan disinggahi dalam perjalanan tersebut. Jika ada yang menekan loceng untuk berhenti, suara makluman akan segera mengumumkan bahawa sebentar lagi bas akan berhenti di perhentian terdekat.
Ketika berhenti di stesen utama pula, kita menerima ucapan "Terima kasih kerana memilih perkhidmatan bas ini. Sehingga berjumpa lagi..."
Sebelum turun melalui pintu di hadapan bas, kita jelaskan dahulu tambang yang tepat pada mesin elektronik bersebelahan pemandu. Berkampir dengan mesin terbut ialah mesin menukar wang kecil.
Bila pula kita dapat mendengar 'keramahan dan kemesraan' pemandunya?
Ya, sebaik sahaja kita berada di dalam bas, pemandu memaklumkan "Bas akan bergerak, sila berhati-hati. Terima kasih."; atau ketika hendak membelok ke kiri dan ke kanan; ketika mempersilakan para penumpang masuk agar orang lain boleh juga naik dan setiap kali sebelum kita turun dengan bekalan ucapan terima kasih yang langsung dan tulen.
Pemandu yang segak berpakain seragam dengan tali leher, kot dan topi tidak jemu-jemu melafazkan ucapan terima kasih sambil mengangguk kepada setiap penumpang! Senyuman berhias di bibir dan tutur kata yang diulang-ulang tidak menjemukan. Mengapa?

Tiada ulasan: