Rabu, November 24, 2010

Imbauan Ketujuh: Riang Ria Berbahasa

Musim cuti kembali lagi. Aduhai, seronoknya dapat bersama-sama anak-anak! Inilah peluang dan ruang untuk kita membimbing mereka mengemas rumah, memasak, membasuh kereta, menyusun buku-buku di perpustakaan keluarga atau melancong bersama-sama. Pastinya segala kegiatan berlangsung dalam aura komunikasi dan interaksi yang ceria, dan bermakna. 'Bermakna' pada saya, anak-anak memperoleh banyak nilai murni yang tersalur melalui bahasa yang segar, santun dan berkualiti.

Mendidik anak-anak dalam kemahiran berbahasa kini, amat mencabar. Kita perlu 'berperang dan menentang' tarikan luar yang hebat dan memukau. Justeru, ketika bercutilah kita mengeksploitasi suasana tersebut sebaik dan semesra mungkin. Pengalaman saya (kira-kira 25 tahun) yang lalu ketika mendidik tiga orang putera, dapat dimurnikan dan difikir-fikirkan, mungkin.

i) Oleh sebab cuti kita ialah acara keluarga, maka kita dan anak-anak elok merancang pengisiannya bersama-sama. Galakkan mereka memberi cadangan serta sebab-sebab pemilihan. Bahaskan dengan sopan dalam suasana santai.

ii) Lebihkan kegiatan di luar rumah, seperti melawat muzium, ke taman tasik, ke perpustakaan, ke zoo, ke pusat beli-belah, menziarahi keluarga di kampung dan melancong ke tempat peranginan.

iii) Rancang kegiatan seputar rumah sesuatu yang menarik dan ada peluang untuk meningkatkan kemahiran berbahasa seperti menanam sayaur-sayuran dan membina buku skrap. Nanti, mereka akan menuliskan atau melakarkan perkembangan, pengamatan atau kesimpulan mereka sendiri.

iv) Bawa bersama-sama buku nota/catatan, alat tulis, pensil warna, kertas lukisan, berus dan warna, kertas surat khabar, botol air, tikar, radio serta keperluan lain.

v) Maklumkan sedari awal hasrat kita agar mereka memerhati, mengamati serta dapat menghimpunkan manfaat di sesuatu tempat. Misalnya, pandu dan galakkan mereka menggunakan deria dengar, deria lihat, deria sentuh, deria rasa dan deria hidu (mana-mana yang munasabah). Kesemua itu akan dituliskan/dicatatkan/dilukiskan di dalam buku masing-masing. Setiap hasil ditambah degan pernyataan perasaan masing-masing seadanya. Kenapa? Berikan mereka masa untuk berhujah sesama sendiri.

vi) Kita perlu pantau kegiatan mereka dengan kata-kata semangat atau dorongan agar mereka terasa kita bersungguh-sungguh inginkan mereka 'seronok sekali gus bijaksana'.

vii) Setelah selesai, setiap anak berpeluang menunjukkan dan menerangkan hasil masing-masing. Yang lain dipandu agar mengulas dan menambah dengan bahasa yang baik.

viii) Kita puji dan hargai semua usaha dengan ikhlas; berikan cenderamata berbentuk buku dan pamerkan di ruang Bacaan Keluarga selama sebulan. Sebagai kesimpulan, asuh mereka mengamati, mencintai serta mengagumi ciptaan Allah Yang Maha Perkasa. Alhamdulillah!

Semuanya berlangsung dalam suasana kejelekitan kasih sayang keluarga menerusi pengucapan bahasa dan bahasa badan yang bermakna. Teriring dengan usaha itu ialah penjanaan modal insan yang prihatin, bertolak ansur, berdaya saing, bertanggungjawab dan bersyukur. Insya-Allah!

Siapa hendak memulakannya? Siapa lagi? Kitalah, bonda mereka guru yang pertama dan utama!

Mungkin, para bonda di luar sana ada pengalaman lain yang ingin dikongsikan?

Selamat mencuba dan semoga berjaya. Selamat bercuti bersama-sama keluarga dalam riang ria dan limpahan rahmat daripada Yang Maha Esa. Amin.

Terima kasih.

Isnin, November 15, 2010

Imbauan Keenam

Kisah ibu muda yang prihatin akan perkembangan dan kemajuan bahasa anak kecilnya dalam Imbauan Kelima yang lalu, mendapat reaksi daripada seorang ibu yang juga prihatin akan hal ini. Pengirimnya itu tidak saya kenali. Pesan beliau "...tolong cadangkan langkah-langkah agar anak-anak saya tertarik untuk berbahasa dengan baik serta rajin pula membaca."

Alhamdulillah, beberapa panduan ada tersisip dalam rencana saya berjudul 'Perpustakaan dan Sastera Kanak-kanak' rencana fokus majalah Dewan Sastera keluaran September yang lalu. (Terima kasih Dewan Sastera kerana menyiarkan rencana tersebut.)

Sebagai tambahan dan sekadar berkongsi pengalaman, saya sarankan kita ibu harus juga ada, jika tidak banyak sekelumit pengetahuan asas tentang bahasa dan berbahasa. Oleh sebab ibu ialah pendidik pertama dan utama dalam sesebuah keluarga, ibu dijadikan teladan dan rujukan terpenting. Justeru, kita tidak ada pilihan kecuali menjadi lebih hebat, mahir dan berwibawa daripada anak-anak kita.

Kita sedia maklum bahawa kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis amat penting digabunjalinkan pada setiap masa. Oleh sebab itulah kita perlu 'ligat' demi perkembangan dan pemantapan bahasa anak-anak.

Contohnya pertama, kita perlu menuturkan bahasa yang betul dan santun agar mereka mendengar yang baik-biak sahaja.

Kedua, setiap kali mereka bertutur, kita puji jika bahasa mereka hampir betul serta dengan spontan baiki mana-mana yang kurang, Mungkin sebutan dan intonasinya kita perbaiki.

Ketiga, kita mesti meluangkan masa yang berkualiti untuk membaca bersama-sama mereka atau membacakan bahan/gambar kepada mereka. Pada kesempatan ini kita bersoal jawab, menyanyikan puisi, lakonkan episod menarik, memohon mereka bercerita versi mereka pula atau mendapatkan pandangan mereka.

Keempat, setelah berlisan galakkan mereka menulisakan pendapat, ungkapan yang dipilih, atau melukis apa-apa yang mereka suka berdasarkan bahan bacaan.

Sebenarnya, keempat-empat sesi ini ialah peluang keemasan untuk kita menyuburkan perasaan kasih sayang serta menyemai nilai-nilai murni dalam suasana yang kondusif. Keempat-empat kemahiran ini juga hendaknya dilangsungkan dalam keadaan santai tetapi meriah dan ada unsur kesungguhan.

Tempatnya?
Di rumah, di dalam kenderaan, di perpustakaan awam, di kedai buku, di kedai makan, di perhentian; bas mengikut kesesuaian.
Masanya?
Bila-bila yang sesuai, namun sebaik-baiknya setiap masa. Contohnya, sedang berehat, sebelum tidur, ketika menyuapkan makanan, ketika beriadah dan membeli-belah.
Bahan bacaan?
Pelbagai, menarik, berwarna-warni, yang baharu dan bermutu seperti buku besar (Big Book), jenis 'pop-up', majalah, risalah, iklan, akhbar, atlas, ensiklopedia dan kamus. (kamus umum, kamus bergambar, kamus sinonim, kamus peribahasa, kamus dwibahasa, tesaurus)

Nampak rumit, kompleks dan menyusahkan, bukan?
Ah, tidak. Anak-anak kita amat dahaga akan pengisian yang bermanfaat demi masa depan mereka yang lebih mencabar. Apabila kita bersiapa siaga dengan ilmu, kaedah dan pelaksanaan yang terancang dan bermatlamat, mereka pasti berasa seronok dan sekali gus bijaksana.

Pada minggu pertama atau bulan pertama kita terasa sedikit sukar, mungkin. Namun percayalah, apabila kita laksanakan secara istiqamah (tekal), bersungguh-sungguh dan ikhlas, kejayaannnya pasti kita tuai dengan rasa syukur dan nikmat yang tak terungkapkan. Bukankah kita pendidk pertama dan utama?

Bukankah kita juga ibu yang bertanggungjawab dan hebat?

Selamat melaksanakan peranan, tugas dan amanah!

Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha!
Semoga pada hari yang penuh berkat ini, kita mendapat petunjuk dan rahmat daripada Dia Yang Maha Bijaksana. Amin.

Rabu, November 10, 2010

Imbauan Kelima

Alhamdulillah, saya antara insan yang amat bertuah kerana dapat muncul di corong radio meskipun bukan sebagai juruhebah. Sebenarnya, selepas Tingkatan V tersemat cita-cita untuk menjadi juruhebah. S.M Salim, Norlidar Saidi dan Azhar Haji Yusof ketika itu menjadi pujaan. Seronok rasanya 'bermain dengan kata-kata di ruang udara'. Dua pucuk surat permohonan dilayangkan ke Federal House. Apabila tiada balasan dan kesibukan kian menerpa, cita-cita itu tinggal kenang-kenangan belaka.

Namun, pada bulan Februari 1994, Hajah Cik Putri Kamariah Megat Ramli, Pengetua Maktab Perguruan Raja Melewar ketika itu menyambut pinangan Pengarah Radio Malaysia Negeri Sembilan untuk menyunting saya menjadi Karyawan Tamu di udara. Setinggi-tinggi terima kasih dikalungkan kepada kedua-dua ketua jabatan yang prihatian, bertanggungjawab serta proaktif ini. Sejak itu hingga kini, bermulalah rancangan 'Sari Bahasa: Betulkan Yang Biasa, Biasakan Yang Betul' di stesen radio itu. Rancangan selama lebih kurang lima minit itu disiarkan pada pagi Isnin dan Selasa dan ulangan ialah pada Rabu dan Khamis

Sari Bahasa (SB) amat sederhana. Penerbitnya yang pertama, Puan Dahlia Atan "mohon segmen perbincangan santai khusus untuk para suri pendengar setia, darihal bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan negara kita. Contohnya, hal-hal kesalahan ejaan, ayat-ayat mudah, perbendaharaan kata yang baharu, hukum 'D-M' dan sebagainya.

Sebagai rancangan yang baharu, pelbagai reaksi sampai ke telinga saya. Banyak yang mempersoalkan SB, banyak juga yang menyatakan kegembiraan kerana tidak banyak sedikit dapat membantu anak-anak mereka. Pada saya semuanya perkara lumrah; ada yang suka dan ada pula yang sebaliknya. Semuanya saya cerna dengan reda. Semuanya membijaksanakan saya, insya-Allah.

Satu peristiwa yang mengesankan sekali gus terpahat kemas dalam ingatan terukir dua bulan selepas itu. Secara kebetulan, panggilan seseorang berjaya menembusi talian di Bilik Pengajian Melayu dan ketika itu saya ada di sana.

Setelah banyak kali memohon maaf kerana menggangu serta menyatakan sudah banyak kali membuat panggilan, sang pemanggil memperkenalkan diri. Beliau suri muda yang baru mempunyai seorang anak berusia dua tahun. Suaranya yang lunak dan santun membuatkan saya terus terpegun.

"Puan, anak saya tu tak pandai cakap langsung. Yang keluar hanya bunyi-bunyi yang entah apa-apa. Saya bimbang dia tak boleh bercakap bahasa Melayu..."
Saya teruja amat ketika menjawab, banyak berdasarkan pengalaman peribadi.
Justeru, nasihat saya seperti jua penegasan kepada diri sendiri. Antaranya "Gunakan bahasa Melayu sebaik mungkin ketika berkomunikasi. Jangan hiraukan bahasa pertuturannya. Yang penting kita kena sediakan persekitaran bahasa yang kondusif, bermakna dan mesra. Anak itu sedang mengamati persekitarannya untuk dipelajari dan diteladani...".

(Anak bongsu saya lambat bercakap. Ketika usianya dua tahun dua bulan beliau masih menyebut bunyi-bunyi 'ganjil'. Kami hampir membawanya ke doktor. Suatu hari, "Mak, adik dah lapar, ni." Apa lagi, gempar sebuah rumah apabila ayatnya dalam bahasa Melayu baku!)

"Saya nak datang belajar dengan Puan," suara lunak itu mengharap.
"Silakan. Boleh, boleh. Ada kenderaan, jemputlah ke rumah. Tinggal di mana, Puan?"
"Bangi, saya tumpang suami saya bila-bila dia ke Negeri Sembilan nanti, Puan."
"Boleh, boleh. Suami berniaga?" Pantas saya menyoal, tanpa berfikir panjang.
"Hmm, pemandu lori balak..."

Saya terkelu beberapa detik. Segera kalbu terasa kembang diapung syukur dan riang. Kalaulah semua suri begini peka, prihatin, mengambil bena dan bertanggungjawab akan bahasa Melayu anak-anak mereka...

Aduhai, tugas dan peranan saya sebenarnya semakin berat dan mencabar! Tanggungjawab saya kian menuntut iltizam dalam 'kebahagiaan' yang tidak terungkapkan!

Rabu, November 03, 2010

Imbauan Keempat

'Keramahan dan kemesraan' yang mekar di sukma ketika menggunakan bas, lebih semarak apabila berada di stesen kereta api di NMT ini.
Banyak pendapat mengatakan bahawa untuk bergerak dari satu bandar ke bandar yang lain, kapal terbang lebih popular. Namun, perkhidmatan kereta api yang banyak, mudah, pantas dan menjangkau lebih banyak tempat, menjadikan keretapi amat disukai oleh masyarakat umum. Tambahan pula, kereta api laju atau 'shinkansen' di sini sudah tersohor dan menjadi kebanggaan rakyat Jepun. 'Shinkansen' bergerak selaju 350 kilometer sejam. Dari Tokyo ke Osaka (553 kilometer) hanya dua jam. Jika menggunakan kereta api biasa, perjalanan tersebut memakan masa 9 hingga 10 jam.
Walau bagaimanapun, budaya ramah dan mesra di dalam mana-mana keretapi tetap diutamakan. Budaya positif ini terasa sejajar dengan kehebatan stesen-stesen yang besar, canggih, bertingkat-tingkat, lengkap dengan pelbagai kemudahan serta pengendalian yang cekap berbantu teknologi terkini.
Di stesen-stesen yang sesak, cergas dan ligat, terutama pada masa puncak, riuh dengan pelbagai pengumuman. Ada makluman darihal ketibaan kereta api, jumlah koc, peruntukan koc untuk perokok dan bebas rokok, laluan-laluannya; kelewatan kereta api, sebab-sebabnya, jangkaan masa yang baharu; permohonan agar bersabar serta masa untuk bersiap siaga di tempat-tempat khas dengan beratur berdua-dua.
Banyak ketika, pengumuman secara langsung dan rakaman itu bertindan, apatah lagi ketika dua, tiga kereta api tiba serentak. Pengguna terpaksa lebih peka, teliti serta bertindak pantas agar tidak ketinggalan.
Sapaan yang mesra berterusan ke dalam koc, mempersilakan serta memaklumkan segala butir yang perlu diketahui oleh setiap penumpang. Makluman tetang destinasi, laluan, nasihat agar berhati-hati, koc yang bertandas dan bilik air dan sebagainya turut terpapar pada skrin pada bahagian atas setiap koc.
Pada masa-masa tertentu, pemandu keretapi juga mengingatkan hal-hal yang penting kembali. Dan seperti biasa, pada setiap perhentian setelah usai makluman utama, suara penghargaan dan ucapan terima kasih menjadi bekalan kepada penumpang. Semuanya menggunakan bahasa kebangsaan negara mereka. (Kereta api laju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Narita dan Kansai ada menggunakan dua, tiga ayat dalam bahasa Inggeris.)

Apakah kesan istimewa yang saya peroleh sebagai orang luar?

Saya berasa amat tersentuh akan 'keramahan dan kemesraan' yang mercup di mana-mana. Saya sedari amat, 'Lain padang lain belalang', 'Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung' dan yang utuh 'Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik di negeri sendiri'.
Namun, apabila mendengar, melihat dan merasakan sendiri aura, aroma dan nuansa yang terserlah daripada bangsa ini, saya sungguh terharu. Kepiluan menghunjam kalbu. Apakah nasib bahasa Melayu Bahasa Kebangsaan negaraku?

Rasa kecintaan dan kekaguman akan bangsa, negara dan bahasa itu yang membezakan kita!

Selasa, November 02, 2010

Imbauan Ketiga

Saya berasa sangat teruja akan 'keramahan dan kemesraan' dua pengangkutan awam, iaitu bas dan kereta api di Negara Matahari Terbit (NMT) ini.
Saya perhatikan di bandar, pekan dan kawasan pinggiran bandar, beberapa syarikat bas beroperasi mengikut laluan dan jadual yang dipersetujui. Pada setiap perhentian, ada papan tanda syarikat masing-masing yang mempamerkan jadual ketibaan bas pada hari-hari biasa dan hujung minggu.
Sebaik sahaja bas berhenti, pintu bahagian belakang terbuka dan kita disambut dengan suara makluman automatik tentang destinasi dan laluan bas. Ketika beratur naik, kita ambil tiket nombor perhentian yang terjelir pada kotak di tepi pintu.
Pemandu bersendirian, tiada pemandu kedua atau pemungut tambang. Bagaimana kita hendak tahu jumlah tambng kita nanti?
Pada bahagian hadapan di dalam bas terdapat skrin elektronik yang memaparkan nombor perhentian serta jumlah tambangnya berdasarkan destinasi penumpang .
Selain itu, kerahaman dan kemesraan turut terserlah dengan tersedianya tempat duduk khas untuk warga emas, orang kurang upaya dan ibu mengandung. Memang benar-benar bas mesra pengguna...
Setelah bas bergerak, suara makluman mengumumkan pula perhentian yang akan disinggahi dalam perjalanan tersebut. Jika ada yang menekan loceng untuk berhenti, suara makluman akan segera mengumumkan bahawa sebentar lagi bas akan berhenti di perhentian terdekat.
Ketika berhenti di stesen utama pula, kita menerima ucapan "Terima kasih kerana memilih perkhidmatan bas ini. Sehingga berjumpa lagi..."
Sebelum turun melalui pintu di hadapan bas, kita jelaskan dahulu tambang yang tepat pada mesin elektronik bersebelahan pemandu. Berkampir dengan mesin terbut ialah mesin menukar wang kecil.
Bila pula kita dapat mendengar 'keramahan dan kemesraan' pemandunya?
Ya, sebaik sahaja kita berada di dalam bas, pemandu memaklumkan "Bas akan bergerak, sila berhati-hati. Terima kasih."; atau ketika hendak membelok ke kiri dan ke kanan; ketika mempersilakan para penumpang masuk agar orang lain boleh juga naik dan setiap kali sebelum kita turun dengan bekalan ucapan terima kasih yang langsung dan tulen.
Pemandu yang segak berpakain seragam dengan tali leher, kot dan topi tidak jemu-jemu melafazkan ucapan terima kasih sambil mengangguk kepada setiap penumpang! Senyuman berhias di bibir dan tutur kata yang diulang-ulang tidak menjemukan. Mengapa?